lauantai 16. toukokuuta 2015

Oppimisen ohjaaminen ja arviointi 9 op


Tämän opintojakson opinnot olivat mielekkäitä ja sattuivat kohdallani juuri sopivasti yhtä aikaa opetusharjoittelun kanssa.  Oppimistehtävät kulkivat käsi kädessä oman opettamiseni kanssa ja samalla tuli dokumentoitua omaa opetusta tarkemmin kuin yleensä.

Mielenkiintoisimmaksi osa-alueeksi tällä opintojaksolla muodostui osaamisen ja oppimisen arvioinnit. Uusi elokuussa 2015 voimaan tuleva opetussuunnitelma muuttaa omalta osaltani tulevaisuuden arviointeja, siirrymme numeerisesta arvioinneista suoritettu arviointeihin, jolloin muut palautteen antamisen tavat tulevat entistä paljon tärkeämmiksi.

Opiskelijan arviointi on kriteeriperusteista, jolloin opiskelijan oppimista ja osaamista verrataan aina joko ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin tai ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien (yhteiset opinnot) tavoitteisiin sekä niiden pohjalta laadittuihin arviointikriteereihin. Opiskelijalla on oikeus oppia ennen kuin ammattitaitovaatimuksissa ja tavoitteissa määriteltyä osaamista arvioidaan tutkintotodistukseen tulevan arvosanan saamiseksi. (Opiskelijan arvioinnin hyviä käytäntöjä, Opetushallitus 2008)

Nämä kaksi Opetushallituksen opasta selvensivät paljon asioita:

Arvioinnin opas. Ammatillinen peruskoulutus. Näyttötutkinnot. Opetushallitus Oppaat ja käsikirjat 2015:2 

Opiskelijan arvioinnin hyviä käytäntöjä. Opetushallitus 2008

Opintojakson kahteen oppimistehtävään oli sisällytetty opettajakollegoiden haastatteluja. Niistä ja pienryhmän muiden jäsenten tuotoksista sai hyviä vinkkejä omaan opettajuuteen.

Opettajuudessa ja oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa on aina uutta opittavaa. Varsinkin muuttuvien opetussuunnitelmien myötä aina täytyy opetella uusia asioita ja toimintatapoja ja -malleja.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti